5.4.09

Menghargai atau Dihargai

Assalamualaikum wbt.


Apa yang diharapkan bila kamu sedang bercerita atau meluah perasaan dengan seseorang?


Paling kurang pun mestilah nak dengar respon dia kan?Seperti bunyi yang dikeluarkan oleh beberapa huruf ini 'oOo','yeke','betul', 'haah' ,'em' atau sekadar anggukkan kecil dan lain-lain yang sewaktu dengannya.Cuba bayangkan kamu tengah cerita sesuatu yang agak penting dan bermakna bagi kamu, malangnya dia menyampuk dengan cerita yang lain benar topiknya.Seakan tak mendengar langsung apa yang kamu sampaikan.Rasa kurang kan?Sedih pun ada bagi saya.


Kalau kita nak orang lain melakukan apa yang kita suka terhadap diri kita.Perlulah kita sendiri yang melakukannya terhadap orang lain dahulu.What you give you'll get back.Itu prinsipnya.Tapi biasalah hidup di dunia ini, tak semua yang kita harapkan akan kita dapat.Di situlah terselit ujian Allah bagi hamba-hambaNya.


Ucapan terima kasih, maaf dan sebuah senyuman.Kadang-kadang ucapan dan perbuatan ringkas ini kita pandang remeh.Sedangkan tanpa sedar ucapan ringkas seringan mulut menyebut inilah yang boleh menceriakan seluruh hari seseorang.Kalau saya diberi ucapan seumpamanya dari siapa-siapa saja sangat saya hargai.Sejuk hati mendengar.Kenapalah agaknya ya kita ni berat sangat nak mengucapkannya pada orang lain?


Lagi satu, semua orang punya maruah dan harga diri.Takkanlah ucapan terima kasih, maaf dan senyuman itu tidak layak untuk seorang tukang sapu atau seorang pembersih bangunan.Mereka juga manusia, kita sama saja.Tak kira warna dan status yang membezakan hanyalah taqwa.Hanya taqwa mampu menaikkan darjat seorang manusia di sisi penciptanya.


Tadi saya nampak lagi burung-burung kecil dan tak pula saya pasti sama ada ia burung yang sama atau tidak dengan yang dulu.=P.Terfikir saya seronok juga kalau sekali sekala dapat terbang macam burung tu.Cuba bayangkan bila rasa penat berjalan saya terbang bila penat terbang saya berjalanlah semula.Okay,mengarut je.=)


nota kaki 1:berlajarlah menghargai orang lain seperti mana kita menghargai diri sendiri.kalau diri sendiri sudah tak dihargai carilah puncanya segera.

nota kaki 2:rendahkanlah ego tu, janganlah rasa nak di atas sentiasa.ular menyusur akar tak hilang bisanya.

nota kaki 2:tak perlu cakap banyak.sikit sudah.=P

p/s:saya tengah pelik ni.kenapa kalau tak ngantuk rasa kelas sekejap je dah habis.kalau ngantuk rasa lama sangat pulak.huhu.

2 komen:

arfie said...

BTOL3.. kt rasa benda ni kena btg hidung sndirilah.. oklah lps ni.. saya nor arfiezzati nor azman akan cuba utk x menyampuk lagi klu org cakap...

megaa said...

ooh...
don't get me wrong.

do'menyampuk'in a good way,
that's the point here.(^_^)

yeah, lets together be a good listener.

p/s:now, i know.