26.4.09

Bercakap tentang ummah (2)

Assalamualaikum wbt.

Tak tahu nak mula dari mana.Okaylah.Emm..merujuk entri lepas rasanya kita dah tahu apa masalah ummah dan kita juga dah tahu cara untuk menyelamatkan ummah.Tidak lain dan tidak bukan iaitu hanyalah dengan islam.Islam yang keseluruhannya.Sempurna.


'so?!(jegil mata dan kening terangkat sikit)ish...mana lah i tahu nak da'wah2 orang ni.siapalah i ni kan.orang biasa2 je.lainlah u orang kuat agama' kata orang biasa2 saja.



'huish...saya tak layak.saya sendiri pon tak bagus mana.nanti orang cakap saya bajet bagus saja' kata orang kuat agama.



'aku tak suka la sibuk-sibuk urusan orang.biarlah dia nak buat apa pun.suka hati mak bapak dia la.aku peduli apa' kata orang tiada peduli dalam kamusnya.



Susah la kalau macam ni.Semua tak nak ambil tahu.Apa nasib ummah kita akhir nanti.Takkan nak biarkan saja sejarah terhadap umat nabi-nabi terdahulu berulang.Tapi awas!Semua akan terima padahnya bukan yang buat maksiat sahaja.Semua!Tak kira dia orang biasa-biasa saja, kuat agama atau orang tiada peduli.


Ya Allah, betapa beruntungnya kita umat nabi Muhammad s.a.w.Balasan terhadap tingkah kita sama ada baik atau buruk ditangguhkan hingga hari akhirat.Cuba bayangkan, apa yang patut jadi pada ummah kita yang homoseksual, lesbian, sumbang mahram, seks luar tabii,' hina al-quran, berbunuh-bunuhan sedangkan kaum nabi luth 3laihissalam yang homoseksual itu dihukum dengan gempa dan diterbalikkan bumi tempat tinggal mereka hingga menjadi tempat paling rendah di dunia iaitu Laut Mati.Astargfirullah al 3zhim.


Hurm...apa yang saya nak buat ni?tolonggg...


Perkara paling penting sekali yang perlu kita buat adalah didik diri, bina aqidah yang betul-betul mantap.Untuk ke arah perubahan tak boleh secara mendadak ubah sikit-sikit.Contoh, sebelum ni kita solat sekali je sehari, seminggu seterusnya cubalah solat 2 kali pula sehari dan seterusnya hinggalah sempurna(contoh ini mungkin agak tidak sesuai.kamu fikirlah sendiri ya contoh yang kamu suka.point di sini hanyalah beransur-ansur ke arah perubahan).


Sesuatu itu bila kita ulang sampai 40 kali insyaAllah akan jadi habit dan bila kita tinggalkannya akan ada rasa kosong di jiwa(tanda2 kesan peralihan).(^_^)


Dalam mendidik jiwa ni kita perlukan bantuan orang-orang di sekeliling.Carilah kawan-kawan yang kita rasa mampu tolong.Kalau tiada cuba flashback balik mana-mana guru kita di bangku sekolah dulu yang boleh bimbing kita dan ramai lagi.Tapi perlu hati-hati sekarang banyak orang yang cuba salah guna, menjadikan agama sebagai alat untuk kepentingan diri.Ini hanyalah alternatif kalau latar belakang keluarga tidak membantu.


Tapi macam mana?ish...tapi boleh ke aku ni nak berubah?alaa...tapi i tak macam u budak sekolah agama.huhu.bla...bla...bla...dan macam-macam lagi jenis tapi.


Jawapannya.Kalau kita betul-betul nak insyAllah Allah permudahkan jalannya.Tapi kalau acuh tak acuh, tinggal harapan sajalah.Kita sebenarnya bukan nak sangat pun sekadar nak menghilangkan rasa berdosa.Insaflah.

bersambung~

nota 1:saya sedang cuba.ini peringatan untuk diri sendiri.kalau ada yang bermanfaat alhamdulillah.

nota 2:bunyi entri ni jadi semacam aje.saya tak pandai menulis.kalau ada silap harap betulkan.

4 komen:

arfie said...

mm.. betul tu.. kt sokong.. pastu, rasa mcm sensitif je klu ada yg mmbezakn latar belakang khususnya SMKA ke, SMK je ke.. sebenrnya xde beza pun.. Allah kan mmndg ketaqwaan hmbanya.. apapun, hidayah tu milik Allah.. kt cuma perlu usaha utk smpaikn Islam tu selebihnya pada Yg Maha Mengetahui..
dayah, bittaufiq ye utk exm yg bakal mnjelg nie!! jom usaha!!

megaa said...

haah kan.

rmai y pk mcm tu.
kdg2 kita sendiri pon.
mmg tak dinafikan mmg ada
la bezanya.

kdg2 kontra anggapan kita tu dgn
realitinya.

ya HIDAYAH itu milik Allah.

arfie.bittaufiq.nak belajar sama.(^_~)

nusaybah said...

HIDAYAH milik Allah buat insan yang selayaknya.

EZZAH pun milik Allah gak.

hihihi. ceh! kak iz nak promote nama gak

megaa said...

to kak.iz:

haha.
dah ada peluang apa lg,
promote sajer.(^_^)Y

alhmdulillah dikurnia hidayah dan keezzahan.bykkan doa, moga terus untk selamanya.