29.3.09

Datang tiba-tiba

Assalamualaikum wbt.


Wah!lama betul tak mencoret di sini.Entri ini sekadar nak berkongsi rasa, berkongsi itukan sayang maknanya.(^_^)


Tiba-tiba rindu yang amat menjengah hati.Rindu nak menziarah Mekah Al Mukarramah dan Madinah Al Munawwarah, bersolat, beriktikaf, bertafakur di Masjid An Nabawi serta Masjidil Haram.Cara bercakap seakan dah pernah ke sana saja.Hakikatnya tak pernah lagi saya menjejakkan dua kaki ini di tanah itu namun saya didatangi kerinduan yang maha hebat.


Saya teringin sangat nak ke sana, merasa setiap degup jantung, menghela setiap hembus nafas, dan menapak setiap langkah di atas tanahnya.Bumi di mana kekasih Allah dilahirkan, membesar, berjuang dan pergi meninggalkan alam dunia.Bumi barakah yang didamba.


Kalau dulu masa saya kecil-kecil saya ingat Mekah adalah tempat untuk orang-orang tua saja yang pergi.hehe.Kedua-dua nenek saya ke Mekah masa saya masih kecil dan kalau orang lain yang pergi pun semuanya sudah agak berumur sebab itulah saya fikir begitu.=P Alhamdulillah di Malaysia kita berpeluang untuk mengerjakan haji atau umrah tanpa ada batas umur cuma orang tua diberi lebih keutamaan.Tapi berbeza keadaan di sini.Hanya orang yang sudah berumur 60 tahun keatas saja dibenarkan menunaikan haji.Entahlah, pelik juga polisi kerajaannya.


Hati berbunga-bunga saat dapat email akan dianjurkan umrah oleh persatuan.Seperti orang mengantuk disorong bantal(eh,bunyinya mcm tak dahsyat sgt saja.ada peribahasa y lebih dahsyat?).Masa tu saya dah berfikir-fikir(a.k.a berangan) akan pemergiaan saya ke sana nanti.Seronoknya.Kalau boleh saya mahu pergi dalam masa terdekat.Em.Mungkin sebelum pulang ke Malaysia hujung tahun ini.Namun apakan daya...


Sebenarnya, saya dah pernah tahu yang seorang perempuan untuk ke sana perlu ditemani mahram.huhu.Tapi tetap buat-buat tak tahu dan berfikir mungkin peraturan baru telah dikuatkuasakan dan segala macam kemungkinan lagi yang akan membolehkan saya pergi.=PApalah saya ni tetap nak letak harapan juga.Ish.


Tambahan pula, dari sini agak senang untuk ke sana.Murah pula tu.Sudah ada peluang tapi disebabkan syarat itu saya akur.Masih belum ada rezeki nampaknya.Jadi kepada sesiapa yang berpeluang, berkemampuan, cukup syarat dah segalanya.Silalah pergi ya.Sesungguhnya...

Rasulullah saw telah bersabda yang bermaksud :
" Tidak digalakkan mengambil berat dalam pengembaraan kecuali kepada 3 masjid : Masjid al-Haram, masjid ini (Masjid Nabawi) dan Masjid al-Aqsa." (Riwayat Bukhari, Muslim, Ibnu Majah dan Abu Daud)


"Ya Allah kau letaklah Masjid Al Aqsa di bawah perlindunganmu dari segala tipu daya dan kebodohan Yahudi zionist yang dilaknat".Mari kita sama-sama doa akan keselamatan masjid suci ini yang sekarang diambang bahaya angkara Yahudi Zionist.Tempat di mana berlakunya peristiwa Isra' Mi'raj dan merupakan qiblat pertama umat Islam.


Masjid An Nabawi dan sekitarnya(Madinah)

nota kaki 1:saya tunggu mereka datang.tp tak tahulah bila agaknya.mungkin 3 tahun lagi?(erk,2 tahun kot)

nota kaki 2:sangat suka dengan alunan ayat al-quran oleh sheikh saad al ghamdi.terutama surah al fatiha.sgt merdu.=)dengarlah.

p/s:mendengar alunan bacaan itu membuat saya terkenang suasana senja di SMKA TAHAP.ala...waktu muda2 dulu.

2 komen:

arfie said...

dayah, kt ada gak rasa macam tu.. apapun kita suma kena bersyukur gak da smpai kat sini.. bak kata ustazah A_P_H, kita kn da smpai kat masjid@ tempat ashabul kahfi di mana tmpat pemuda2 yg beriman n berjuang untuk selamatkn akidah diorg..n byk lagi tmptla..
so, jom kita sama2 menggunakn segala nikmat yg ada di sini sebaiknya!!(^_*)

megaa said...

to arfie:
alhamdulillah.
betul tu.
tp tetap tak sabar nk g.
huu~