18.2.09

Kebencian vs kecintaan

Assalamualaikum wbt.


Saya tak merokok dan tak akan merokok.Saya allergy dengan asap rokok.Pening.Loya.Semua ada.Saya sangat tak suka orang merokok.Noktah.huhu.Terutamanya yang merokok tak kena tempat!

Situasi 1:
Di dalam teksi yang dipasang pendingin hawanya kerana hujan.
Tingkap tertutup rapat itu sudah pasti.

Situasi 2:
Di tempat-tempat awam yang berpendingin hawa.Tempat yang tak berpendingin hawa tu usah cerita la.huh.

Situasi 3:
Di dalam bas di jaamia'h (universiti), bas menuju ke jaamia'h, bas pulang dari jaamia'h.Grrr...(tahan kebengangan)

Situasi 4:
Di tangga-tangga dan cafe' jaami'ah.


Banyak kali saya dan kawan saya menaiki teksi kemudian si pemandu merokok.Kawan saya yang sangat tidak tahan lalu membuka tingkap penumpang belakang.Bila si pemandu tu sedar dia pon jeling-jeling kat kami di belakang.

"eh ko pehal?nak cari gadoh ke?ko ingat bau asap rokok ko tu wangi sangat?kami kat belakang ni mati kelemasan karang sape nak tanggung.hish, tak puas hati betul la!"saya merungut dalam hati je.=P(tak pandai nak susun ayat arab sebenarnya,kalau pandai pun macam la berani sangat nak cakap.huh)


Kesimpulannya semua tempat mereka nak merokok.Tak tahu nak cakap apa,memang dah jadi macam salah satu keperluan hidup bagi mereka untuk merokok.Kalau tak merokok mati.Geram.Orang yang tak bersalah macam saya dan ramai lagi sebenarnya menjadi mangsa.Pulang dari jaamia'h habis pakaian berbau asap rokok.Geram lagi.Itu belom kira kesan terhadap kesihatan orang sekeliling.Geram lagi dan lagi.Paling menjengkelkan bila ternampak perempuan yang merokok.Apa nak jadi la...


Lagi satu yang saya tak suka,buang sampah merata-rata.Sampah sebesar-besar alam mereka buang di depan khalayak tanpa ada secebis pun rasa bersalah.Kesian tukang sapu sampah tak pernah usaha mereka dihargai.Malah menambah beban sedia ada.Menjaga kebersihan itu sebahagian dari iman bukan?Jadi apa yang kamu buat?Tolong kutip sampah bertaburan di tepi jalan?.Jangan harap.Tunggu sampai kucing bertanduk pun kau tak akan jumpa.Yang ada hanyalah manusia yang tugasnya membersihkan kawasan sekitar bandar.


Peristiwa di satu pagi:

'Saya sedang duduk di dalam bas menunggu bas penuh.Melihat keluar dari dalam bas melalui tingkap lalu terlihat akan seorang pemuda kacak dan rakan-rakan sedang makan makanan ringan sambil berborak rancak(dan merokok semestinya), setelah habis dengan selamba badaknya dia melepaskan plastik makanan itu ke bumi.Di depannya sedang terbongkok-bongkok seorang pakcik tukang sapu sampah mengutip sampah berhampiran dengan mereka.Dikutipnya plastik makanan tadi dengan rasa apa di hati saya tak tahu.Tapi yang saya tahu ketika itu saya sangat merah menahan kebengangan.huh.Tong sampah pakcik tu depan mata mereka saja.'


Nota kaki 1:didiklah anak-anak anda dari kecil supaya menjaga kebersihan ya.

Nota kaki 2:Jamana(lu'lu'ah kabirah/big pearl)my new friend.Jordanian.She's very beautiful.Amani.Palestinian.Also my new friend.
Aisha.Somalian.My new friend too.=)

Nota kaki 3:ketinggalan zaman ke kalau tak suka tengok orang permpuan merokok?

5 komen:

megaa said...

alaa...
kenapa tetiba ade underline
muncul ni.
tak suruh pon.
camne nak ilangkan
sy tidak bersalah.

PuteriBonda Anis said...

ihihihih..
underline tue maksudnyer dyer stresskan words dayah ar..
ihihihi..

=D

megaa said...

eh
anjad?(really)
betol ke ni nisah?
(gaya org lurus bendul)=p
hee~
kenapa bole jd mcm tu?

PuteriBonda Anis said...

eh..
ahahah..
takla..
memain jer..

XD

megaa said...

hahaha.
nisah ni
tau la kite newbie.hehe.
tp mmg pelik sungguh la
kan?!
nme ade underline pon kat
create tu.
jgn biarkan dirimu diselubungi misteri...