15.2.09

Beri aku petunjukMu

Assalamualaikum wbt.


Dalam hidup di dunia ni Allah uji kita dengan macam-macam cara.Kadang-kadang kita sendiri tak sedar yang kita sedang diuji sebenarnya.Ada juga yang buat-buat tak sedar.Kemungkaran ditopengkan atas dasar agama.huh.'Trend Menghilangkan Rasa Berdosa'artikel di saifulislam.com ada bicara akan isu ini.


Kita rasa besar sungguh ujian Allah pada kita bila jasad kesakitan sedangkan ujian Allah lebih besar masa jasad itu sihat. Apa yang kau buat dengan badan masa kau sihat?lewatkan solat?tinggal baca al-quran?buat perkara lagha(melalaikan)?Kalau kau sakit Allah beri ruhsah(keringanan).Betul kan?


Kita rasa Allah tak adil bila menduga kita dengan kehilangan orang tersayang sedangkan ujian itu lebih besar ketika jasad orang kesayangan kita masih bernyawa.Apa yang kau buat masa dia masih hidup?berbuat baik?sakitkan hati dia?kutuk dia belakang-belakang?.Bila dia dah tiada hanya doa diharapkannya.Itupun ikut belas kasihan kau.Kalau kau ingat kau doa kalau tak tiadalah.Betul kan?


Kita rasa besar sungguh ujian Allah untuk melawan nafsu dari melakukan kemungkaran.Tanpa kita sedar ujian melihat kemungkaran di depan mata lagi besar sebenarnya.Kalau kau buat mungkar itu hal kau dan tuhan.Tapi kalau kau nampak itu hal kau,dia dan Dia.Allah akan soal kau di akhirat nanti.Ada kau usaha cegah?ada kau cuba tegur?ada kau beri nasihat?Kalau itu antara kau dan tuhan sesungguhnya pintu taubat sangat luas.Berdoalah, pintalah ampun jangan pernah kau jemu kerana Allah tidak akan jemu mendengar rayuan hambanya sehinggalah kau sendiri yang sudah jemu.


Nota kaki 1:kenapa perlu aku tahu itu.sirr yang tak sepatutnya diketahui yang kini menjadi beban dibenak.Allah sedang bicara sama aku supaya ubah mungkin.tapi aku tak tahu macam mana!

Nota kaki 1:semoga itu hanyalah sebuah ilusi.takut dipersoal usahaku.saya sayang kawan-kawan lebih-lebih lg kamu di situ.bantu aku tuhan sedarkanlah dirinya.

2 komen:

serikandi harapan said...

dayah..
baca post aku..
and comment..
i need u now~
=(

rinduuuuuu sgt nak bercerita dgn kau..
tp xnk di ym...
mahu jumpa kamu sekarang juga!!=(

megaa said...

ak dah baca.
ak dah comment.
ak tahu maksud kita sama
kan?
otak rasa betul2 terbeban
dgn hal ni.huu~