26.2.09

Hari ini kau datang riang

Assalamualaikum wbt.


Hari ini saya keluar dari rumah berseorangan untuk menuju ke jaamia'h.Buat pertama kalinya.hehe.Dari pintu rumah lagi saya sedar yang saya tak punya duit kecil untuk menaiki coaster(sejenis pengangkutan awam seperti van tapi jauh lebih besar ) dan bas.Hanya memerlukan 55 Qirsh.Saya ada 20 dinar saja duit yang paling kecil nilainya dalam purse.20 dinar sekeping=2000 Qirsh.huhu."Orang coaster tu mesti tak ada duit baki kalau awal-awal pagi macam ni"saya bermonolog dalaman.haha.


Dalam berjalan menuju jalan besar(tempat tunggu coaster) saya singgah di sebuah kedai roti.Tak lapar pun sebenarnya.Saya beli satu roti bernilai 25 Qirsh dengan harapan dapat baki duit kecil.hehe.Tak logik sungguh bayar dengan 20 dinar.Maaf la pakcik saya memang ada itu saja.Kecewa,dia suruh saya bayar kemudian.Kira hutang dulu la tapi tak masuk buku 555.Sendiri mau ingat,okay.


Saya pun pergilah menayang muka di tepi jalan dengan sekeping 20 dinar di tangan.Buat muka kasihan sikit supaya pemandu coaster simpati dan berhenti untuk menumpangkan saya.haha.Tak perlu pun sebenarnya.Saya tunggu coaster tapi teksi-teksi pula yang banyak meng'hon' saya.Pelawa naik.Saya pun buat muka blurr dan buat-buat tak nampak tanda tak mahu.=P


Fikir punya fikir setelah coaster yang di nanti tak muncul-muncul saya tahan teksi memandangkan duit besar di tangan ni.Setelah sampai destinasi saya pon tanya'3indak furotoh?'(ada duit kecik?).'Bastanna.'(jap) pakcik teksi tu jawab.Korek punya korek ada rupanya duit kecil.Hoyeah!. Saya pun menyerbu bas dengan rasa lega ada duit kecil.Bayangkan kalau pakcik teksi atau pakcik coaster atau pakcik bas suruh saya hutang juga.Susah la saya nak bayar nanti.Banyak kerja pulak la.huhu .


Awal-awal dulu saya agak terkejut juga bila singgah kat sebuah kedai ni saya tak punya duit kecik(asyik-asyik takde duit kecik je,bukan la kaya mana pon.hehe) pakcik tu suruh saya bayar kemudian.Sedangkan saya tak kenal pun pakcik tu,apatah lagi dia.Sure la dia tak kenal saya.Rumah saya pun bukannya dekat dengan kedai tu.Jauh.Kemungkinan untuk tidak lagi ke kedai tu memang tinggi.=P


Kesimpulannya,bila orang percaya pada kita jangan pula kita cuba menghilangkan kepercayaan tu.Bukan senang nak dapat kepercayaan orang ni tau.Kan?Bila dah berhutang bayar la balik,okay.=)


Nota kaki 1:saya rasa pekedai-pekedai yang begini hanya berserah pada rezeki dari Allah,kalau hutang itu dilangsaikan adalah rezeki untuknya.Kalau tidak dia halalkan saja kot.Sebagai sedekah mungkin.hehe.Teori sendiri.

Nota kaki 2:tajuk takde kaitan dengan cerita.=P.

Nota kaki 3:gembira.parcel dah selamat sampai rumah.alhamdulillah.mak dan ayah suka tengok gambar-gambar yang dipos tu.saya pon suka sebab mak ayah gembira.

Nota kaki 4:ini penting.dah 6 bulan saya menetap di Jordan ni.setengah tahun tu.selamat ulangbulan rakan-rakan seperjuangan.=).

2 komen:

SaKINah said...

aah.. dulu potostat kertas bwk 1jd.. pkcik tu tnye a'ndik farotoh? sy pon geleng.. pas2 die kte balasy(free)..huahua.. alhamdulillah..

megaa said...

to IndahBahagia:
suka2.
bestnye la kalu sume pekedai2 akan ckp balasy
bile takde duit kecik.(kedekut punya org)
tapi mereka ckp byar nanti,so rse tggjwb tu
ada.hee~

p/s:thanks sudi comment.nak tahu IndahBahagia ni sape?profile not available.huu~