2.7.09

Terkilan

Assalamualaikum wbt.

'one leera'
'one leera'

Suara nyaring seorang makcik tua menarik pandangan saya ke arahnya di ketika saya sedang keluar dari pintu pagar itu.

Dia melambai-lambai menunjukkan barang yang dijeritkan 'one leera'.Saya melihat ke arahnya.Melihat juga pada barang yang dilambai-lambaikannya itu.

Dia duduk di tepi jalan berhadapan dengan pintu pagar.Di depannya terhampar tikar lusuh yang menempatkan beberapa barang jualan yang disusun rapi.Kain kecil jarang bersegi tiga berwarna terang yang saya tak tahu apa fungsinya.

Tiba-tiba terbit rasa simpati yang sangat.Kelihatan dhaif.Dia bersungguh mencari rezeki halal dengan tulang empat kerat sendiri dan tidak meminta-minta seperti yang lain.

Ikutkan rasa mahu saya hampiri dia berikan 'one leera' ambil barang itu dan berlalu dengan rasa lega.Tapi sebaliknya yang berlaku, saya melepasinya begitu sahaja sambil memikirkan apa saya nak buat kalau saya beli itu.

Beberapa ketika selepas itu, masih terngiang-ngiang suara nyaringnya melaung 'one leera' pada saya.Tak tahu kenapa tapi saya rasa terkilan sangat sebab gagal menjernihkan matanya yang penuh pengharapan.Mungkin jika saya membelinya ia akan jadi 'one leera' dia yang pertama buat hari itu.huu~

Ya, saya terkilan.Apalah sangat nilai 'one leera' tu hidayah...

nota 1:'leera' adalah mata wang turki.

nota 2:saya hanya mampu berdoa agar dia Allah kurniakan rezeki yang lebih.

nota 3:ajarkan aku jadi uthman bin affan si dermawan~

0 komen: