26.7.09

Nur ya nur kasih...

"but I've left Islam for a very long time"

"but Islam will never leave you, come with me my son"

sedikit sedutan dialog dari drama bersiri 'Nur Kasih' episod 09 bahagian 4/4, minit 01:37 hingga 02:20(youtube)

saya cukup tersentuh dengan adegan yang tak sampai seminit itu.berulang kali saya replay:p



yang saya jumpa:

1)Islam tak rugi apa-apa bila kita meninggalkannya, tapi kitalah manusia yang paling rugi di atas muka bumi dan di akhirat kelak.

2)Islam datang untuk memuliakan manusia.

3)Orang yang macam Adam tak boleh dilayan dengan kehinaan atau kejelikan tapi dengan sebuah kebaikan yang tak dijangka mampu menimbukan keinsafan dengan sendirinya. Inilah yang terbaik dan akan meninggalkan kesan yang paling mendalam.

4)Bila dalam kesusahan manusia akan kembali kepada fitrah.Fitrah bergantung pada satu kuasa yang menguasai segala.Itulah Allah.

p/s:bagi yang mengikuti drama ini dari awal mungkin lebih terasa.bukanlah saya mengangkat drama ini sebagai drama terbaik.banyak sangat lagi kekurangan dari segi penjagaan aurat dan sebagainya.tapi ada banyak nilai yang boleh kita ambil.

p/s:bagi saya senimatografi drama ini terbaik!two thumbs up:)

p/s:kenapa saya ni rajin sangat pula update blog?

2 komen:

[sakuradila] said...

wah,ahli2 bayt zinnirah sudah addicted dgn drama tu..
betul2,hargai kenikmatan dan keindahan Islam selagi kta masih bernyawa dan di beri peluang..
insyaAllah..

p/s:dila je xtgk lgi episod 9 tue..kamu berdua dah..hihi

megaa said...

biasa2 je.
takdela addicted.
hoho.

p/s:serius.suka cinematography dia.(mata bersinar):p