31.12.09

Pesan buat si tuan


sesuatu sedang menangis.
diadunya pada segala yang ditemu.

ia nampak awan,
dikongsi sama awan.
ia terlihat mentari,
dilaung pada mentari.
duduknya atas tanah,
dibisik sama tanah.

ada sesuatu sering merintih.
telah diadunya pada segala.

tiada yang bisa menghulur bantu.

kalaulah tuan menyedari.

lalu di satu ketika ia tanya pada Tuhan.
mengapa derap aku dan tuan makin tidak seiring?

aku semakin kecil jauh tertinggal dibelakang.
kian kering.
sudah kontang,
dan hampir mati.

Tuhan.
pinta kamu pesankan padanya.
sirami aku
sebelum aku betul-betul hitam
kering.
taburkan biji-biji baja
sebelum aku benar-benar kaku
mati.



nurhdyh
8.02 am, hari terakhir tahun 2009


ps:aku akhiri tahun 2009 dengan puisi ini.

ps2:hati fitrahnya subur dan suci tapi kenapa kita yang paling dekat ini sering tak mendengar jerit-jeritnya yang lemas dikotori tak ambil peduli rintih-rintihnya yang kehausan ketandusan.

ps3:muhasabah.

7 komen:

arfie said...
This comment has been removed by the author.
arfie said...

moga kita x lupa membajai hati.. hm..thanx dayah...


p/s: saya suka sangat blog kamu.. kata2 x berjela, cukup menerangkn sesustu yang dalam.. huhu(terharu)

megaa said...

wah.
afi komen sepantas kilat.
hehe.

iA.ingatkanlah kite y selalu lalai ni.

ps:sy tak pandai nk tulis dan hurai pnjg2.ini je y reti.ehe.

serikandi harapan said...

dayah..
aku suka post ni.
best~
thanx..
prgtan buat diriku..

belas_kasihan16 said...

dayah,...
mkn dlm post nih...
byk makne.. thx!

kdg2 kite mnusia..
xhenti2 merungut...
bercerita dgn kegenap yg dijumpai...
tapi kite lupe ade pndgr setia...
yg mnunggu tiap2 tgh mlm...

cume kite yg slalu kecewakn Dia...

sme3 mlangkah. agar tidak gersang kontang hati-hati ini.

arfie said...

dayah.. ala maklumla.. peminat setia.. ececeh..

megaa said...

nad:

sama2.
peringatan lebih2 lg buatku y menulisnya.

rahmah:

betul2.tulah kite kena selalu muhasabah dan saling berpesan2 kan sebab kita ni mudah lalai dgn dunia.

iA.jom sama2.

arfie:

auw!
i ada peminat you.haha.